filmekről, sorozatokról, könyvekről, játékokról

Rövid vélemények

A Viszkis

2017. november 29. - Szoke_Kiss_Marton

Bitang nehéz dolga volt Antal Nimródnak, amikor úgy döntött, hogy filmre viszi a Viszkis történetét. Első ránézésre hálás témának tűnhetett az alaptörténet, hiszen a Viszkis rabló ikonikus alakja lett a magyar társadalomnak, ha úgy tetszik, már az előtt celeb volt idehaza, hogy egyáltalán ez a kifejezés meghonosodott volna nálunk. Közelebbről megnézve azonban forgatókönyvírói szempontból kész rémálom az alapfelállás.

Adott ugyanis egy olyan főszereplő, aki azért rabolt bankokat, hogy a pénzből aztán királyként élhessen. Ez pedig a lehető legrosszabb protagonista alapfelállás, hiszen szimpla önző célok hajtják az értelmetlen élvhajhászat felé.

02_1.jpg

Mondok ellenpéldákat:

Frank Underwood önző hatalommániás gazember, aki mindenen és mindenkin átgázol a saját egója érdekében de volt egy hosszútávú célja, egy nagy víziója, amit hajtott, ezért lehetett neki drukkolni (A második évad végéig, utána látványosan szét is esett a sorozat, pont amiatt, hogy beteljesítette a premisszáját). A Viszkisnek nem volt semmiféle víziója, csak szeretett volna sokat utazni, jókat enni meg bulizni.

Vagy vegyük Frank Abagnale-t, Spielberg zseniális Kapj el ha tudsz-ából. A fiú abból él, hogy bár szofoisztikáltabb módon (csekkeket hamisít), de a bankok pénzét lopja szét. Mégis működött a sztori, mert Frank története egy tinédzser srác útkereséséről szól, aki először az apjának akarja bebizonyítani, hogy milyen jól boldogul, hogy újra össze fogja hozni elvált anyjával, majd amikor ez kútba esik, céltalanságában ráébred, hogy már csak Tom Hanks FBI ügynökével való hajszája ad értelmet, az amúgy megfeneklett életének. A történet feloldása: Frank útja végül az FBI alkalmazotti státuszhoz vezet, így nem csak hogy megleli az útját, de hatalmas jellemfejlődésen is keresztül megy. A Viszkis lopásai mögött nem volt semmilyen indíttatás, amivel azonosulni lehetett volna. A forgatókönyv nem is tudja eldönteni, hogy Attila eredendő rossz természetével (templomi jelenet), a nincstelenség terhével (mozi, okmányhivatal) vagy a szimpla nagyravágyással (bár jelenet) akarja-e magyarázni a tetteit, de ez mindegy is. Csak abból, hogy valaki a gazdagságért raboljon, nem lehet jó forgatókönyvet írni. Nincs meg a néző azonosulási pontja a céllal és nincs miért drukkolni sem. (A Wall Street farkasa például egy nagyon hasonló alapfelállásból tudott mégis nyerni: Ott egy klasszikus felemelkedés majd bukás történetet láthattunk, de ami miatt jobban működött, az az volt, hogy a forgatókönyv a dekadenciából következő elkerülhetetlen hanyatlásra épül – ez az egész film univerzális üzenete.)

01_2.jpg

A másik gond a forgatókönyvvel, hogy nem tart sehova, nincs íve, sok random jelent semmilyen módon nem kapcsolódik egymáshoz. A fent említett nehézségek ellenére is lehetett volna egy közepes történetet kihozni a filmből, ha legalább az alapvető történetíveket felhasználták volna a filmben.

Valahogy így nézett volna ki:

Szar élet → megoldás a pénz → nem kap munkát → inkább rabol → egyre jobb élet → rátalál a Nőre → akinek a kedvéért meg akar változni, tisztes életet akar élni → megpróbálja, és elkezd működni → jön egy váratlan akadály → a nő könyörög neki, hogy ne térjen vissza a bűnözéshez, azt mondja, hogy ő sokkal több ennél, de a Viszkis nem hiszi el → ismét visszatér a bűnözéshez, most utoljára → elkapják → a börtönben tisztes szakmát tanul → miután szabadul, a tisztes szakmából jól megél → ekkor, 12 év után találkozik a Nővel, akinek ugyan már mással van közös élete, de azt mondja „Mondtam, hogy a lelked mélyén nem bűnöző vagy, hanem jóval több annál.”

Nem ez lett volna a világ legjobb sztorija, mert a Viszkist a körülmények (elkapják, börtön) kényszerítették volna rá a személyiségfejlődésre, de a szabadulás után saját akaratából választhatta volna a tisztes életet, és a Nővel való megismerkedés után lehetett volna drukkolni annak, hogy sikerüljön jó útra térnie.

Aki látta a filmet, az tudja, hogy néhány pont az általam felvázolt elemekből megtalálható a forgatókönyvben, de ott nem építkeznek semmi felé:

A Barátnő épp csak megjelenik a képben és élvezi, hogy a Viszkis egyszer csak tele lesz pénzzel. A konfliktus és a nyilvánvaló kérdések eltussolása érdekében kétszer is kifejti, hogy ő nem kíváncsi arra honnan van a pénz. Kettejük egyetlen konfliktusát követően pedig egy aranylánc ajándék után rögtön a Viszkis nyakába ugrik és mindent megbocsájt neki. Ez volt egyébként az a pont a filmben, amit egyszerűen nem tudok hova tenni, ennél még az Éjjel Nappal Budapest bármelyik random karaktere is összetettebb és önállóbb. A Nő történet szála végül a semmibe fut ki.

03.jpg

A Bűntárs része szintúgy teljesen felesleges, mivel semmit nem tesz hozzá sem a történethez, sem a Viszkis karakteréhez. A Bűntárs karakterét az jellemzi a legjobban, hogy konkrétan a vásznon töltött harmadik mondta már az, hogy „Oké, benne vagyok, raboljunk bankot”.

A Rendőr karaktere sajnos kimerül annyiban, hogy megpróbál a kihallgatásokkal keretes szerkezetet adni a történetnek, és a film élő lelkiismereteként funkcionálni. Megjegyzem, még így is ezek a részek lettek a történet szempontjából a leghasznosabb pillanatok.

Sajnálom, hogy a film nem lett több egy filmes eszközökkel megrendezett dokumentumfilmnél. Az egészen az érződik, mintha Antal Nimród és Ambrus Attila együtt írták volna a forgatókönyvet és Ambrus mindig mondott volna ötleteket, miket kéne megmutatni az életéből, és ezeket szépen bele is rakták volna a könyvbe, anélkül hogy a történet indokolta volna. Az egész egyik legfájóbb pontja, hogy valószínűleg Antal Nimród is érezhette ezt, mivel a film első fél órájában a Viszkis szinte meg sem szólal: egyszerűen nincs mit mondjon. Nincs semmi amit át akarna adni a nézőknek.

Ennyit akartam írni a forgatókönyvről. Nagyon fáj, hogy ilyenre sikerült, mert egyébként a film jó lehetett volna. Az akció jelenetek például mind nagyon jók, talán a legjobbak, amiket eddig magyar filmben láttam. Antal Nimródtól a Kontroll óta mindent láttam (a két Metallicás anyagot leszámítva) így abban is biztos vagyok, hogy egy jó forgatókönyvvel remek filmet rendezett volna a Viszkisből. És ahogy az elején írtam: szerintem nem rajta múlott, ebbe az alapanyagba talán mindenkinek beletört volna a bicskája.

A Rövid vélemények blog írása a hobbim, ha dolgozok, főleg illusztrációkat készítek. Itt tudsz megnézni egy rövid válogatást a rajzaimból!

A bejegyzés trackback címe:

https://rovidvelemenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr9013402469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása